over scoren kun je leren
Sinds september 2009 zijn wij, Ad en Sylvie, de trotse eigenaren huiswerkbegeleiding Scoren Kun Je Leren. Laten we onszelf eerst even voorstellen!
Ad: Ik ben leraar lichamelijke opvoeding geweest op het Theresialyceum in Tilburg. tevens was ik mentor van een derde klas en een aantal jaar brugklasleider van klas twee en drie. Op het Theresialyceum is er enorm veel ruimte voor vakbegeleiding, maar ik kwam steeds meer leerlingen tegen die aan herhaling van de leerstof niet genoeg hadden. Zij hadden een dieperliggend leerprobleem. Ik wilde daar meer over weten en zo ben ik toen de opleiding tot remedial teacher gaan doen en afgestudeerd op dyscalculie. Op deze opleiding ben ik Sylvie tegengekomen en zijn we samen na het afstuderen Scoren kun je leren begonnen om leerlingen met maatwerk te helpen bij hun studie. Sylvie helpt de leerlingen met leerproblemen in de talen en ik met reken- en wiskundeproblemen. Het geeft veel voldoening om de inmiddels vele leerlingen op de juiste weg te helpen en er mede voor te zorgen dat zij hun diploma op de middelbare school halen.
Sylvie:
Ik ben van oorsprong docente Frans en Nederlands en ik heb jarenlang op de mooie middelbare school, het Odulphus Lyceum in Tilburg gewerkt. Ik wilde er altijd zijn voor de leerlingen die wat extra hulp nodig hadden en zo ben ik na een studie remedial teacher mijn eigen praktijk begonnen. Vlak daarna ook deze huiswerkbegeleiding samen met Ad. In mijn praktijk en bij Scoren Kun Je Leren kun je echt het verschil maken voor leerlingen. Er is veel tijd en mogelijkheid om maatwerk te bieden en individuele aandacht te geven. Het geeft mij enorm voldoening als de leerling dan beter vooruit kan met school/studie. Ook mijn oude vak docent heb ik sinds een paar jaar weer opgepakt, ik ben nu docent NT2 en dat geeft mij ook weer veel levensvruegd. Deze mix van breed onderwijs bieden past bij mij. De meer individuele van de huiswerkbegeleiding en RT en de groep voor me om samen aan het werk te gaan en om te gaan leren.
Er zijn tal van momenten geweest in deze 15 jaar die ik me goed herinner en waar ik zo trots op een pauw was op onze leerlingen. Neem die leerling die door ons toedoen toch op de havo belandde terwijl school zei dat het vmbo moest worden en die het daar nu keigoed doet. En die leerling die na een zwaar jaar met allerlei opnames vanuit emotionele problematiek bij ons kwam en haar eindexamen met prachtige punten kon behalen en weer met zoveel zelfvertrouwen en levenslust en levenszin doorkon. En natuurlijk al die leerlingen die trots door kunnen naar het volgend schooljaar en uiteindelijk een mooi diploma behalen. Mooi om daar aan te mogen bijdragen.